Sommervikariater kan være en viktig rekrutteringsarena for din bedrift. Her er seks gode råd til deg som skal på jakt etter de beste vikarene.

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV OPP SIN ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt

Vi skriver «bare» februar måned, men det kan lønne seg å tenke på sommervikarer allerede nå. Allerede 18. juni har mange skoler siste skoledag, og det betyr at de første ferieuttakene kun er fire måneder unna. Å legge til rette for god ferieavvikling er ett av mange elementer som er med på å kunne styrke ditt omdømme som en attraktiv arbeidsplass («employer brand»).

Avhengig av bransje og stilling vil det kunne bli konkurranse om de mest kvalifiserte søkerne, det er derfor god grunn til å være tidlig ute.

Tenk gjennom følgende:

  1. Hva er forskjellen på:
    1. En nokså god kandidat.
    2. En god kandidat.
    3. En meget god kandidat.
    4. En svært god kandidat.

Spør du meg, vil jeg si betydelig. Alle disse kategoriene vil kunne fylle vikariatet på en grei måte og sørge for god ferieavvikling. Men; det vil ofte være betydelige forskjeller på verdien som skapes hvis du klarer å tiltrekke de meget gode og de svært gode. Det ligger et stort konkurransefortrinn i å ha en strategi for å sikre seg de beste kandidatene.

  1. Hvor bredt går du ut med vikariatene? Rekrutterer du blant kjente eller søker du bredere via eksempelvis Finn.no og andre kanaler?

Ja – det blir mer jobb med flere søkere, men har du effektive systemer som søkerhåndteringen på Finn.no, får du støtte for en effektiv håndtering og profesjonell kommunikasjon med søkerne. Det samme gjør du om du benytter et rekrutteringsbyrå eller har et eget system for søkerhåndtering.

Min erfaring er at man ved å gå ut tidlig og tilstrekkelig bredt, får flere kvalifiserte søkere med høyere motivasjon. I tillegg gjør virksomheten en viktig innsats ved å gi flere en sjanse til å få vist seg frem. Ikke alle er så heldige at de har venner, familie eller andre relasjoner som kan fremsnakke og posisjonere neste generasjons arbeidstakere i attraktive sommerjobber.

  1. Gjennom ferievikarer kan du komme i kontakt med fremtidens faste ansatte. Det er en utmerket mulighet til å la potensielle kandidater bli kjent med virksomheten. Du lærer personene å kjenne – og danner deg et inntrykk av kunnskapsnivå, forståelse, holdninger og ferdigheter.

Du ser også hvordan personen passer inn og bidrar i arbeidsmiljøet. Dette vil kunne si mye om kandidatens fremtidige utviklingspotensial.  Dette er gull verdt i en fremtidig rekrutteringsprosess.

  1. Vis frem bedriften fra sin beste side. Sørg for en profesjonell oppstart med god opplæring og tydelig informasjon. Et arbeidsforhold er gjensidig, og gode opplevelser sørger for fremsnakk.

Ikke undervurder «word of mouth». I dag er det enkelt for en arbeidstaker å komme i kontakt med ansatte og ikke minst tidligere ansatte gjennom eksempelvis LinkedIn. Det disse personene sier om arbeidsplassen er en viktig del av ditt omdømme som arbeidsgiver.

  1. Det er sannsynligvis unødvendig å nevne, men husk at det skal skrives en arbeidsavtale i henhold til regelverket. Hos Arbeidstilsynet finner du til enhver tid oppdaterte maler og veiledninger. I verste fall opererer bedriften med ulovlige kontrakter uten å være klar over dette. Det er ikke spesielt heldig for virksomhetens omdømme.
  1. En gjennomtenkt kampanje for rekruttering av sommervikarer kan være en viktig del av en strategi for å bygge og forsterke ditt omdømme som en attraktiv arbeidsgiver («employer branding»).

Har du lyst å vite mer om hvordan employer branding kan hjelpe din bedrift med å framstå mer attraktiv?

Vi i OPP har lang erfaring og skreddersyr etter behov. Ta kontakt med oss her. eller på telefon 72 42 40 04. Vi hjelper deg selvfølgelig også med stillingsannonser, tekst og utforming.

Ønsker du å lære mer om stillingsannonser? Les mer om tematikken her.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV OPP SIN ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post


KATEGORIER OG MERKELAPPER: